Tuesday, November 30, 2010

Akhlak Mulia c:



Tujuh (7) akhlak mulia Rasulullah SAW:

1. Pemaaf, mengajak pada kebaikan dan berpaling dari orang jahil (QS Al A'raaf(7):199)

2. Menegakkan keadilan dan kebaikan serta mencegah perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan (QS An Nahl(16):90)

3. Penyabar (QS Lukman (31):17)

4. Suka memaafkan dan memberi kesempatan (QS Al Maaidah (5):13)

5. Membasmi kejahatan dengan cara yang baik (QS, Hamim Sajdah (41):34)

6. Tidak suka berburuk sangka, tidak mencari-cari kesalahan orang lain, dan tidak suka mengumpat atau membicarakan aib orang lain (QS Al Hujurat(49):12)

7. Tidak mudah marah dan lebih mendahulukan ma'af (QS Ali 'Imran(3):134)

(Imam Al Ghazali dalam Ihya Ulumuddin)

Sahabat , dapat kita lihat disini 7 akhlak mulia Rasulullah s.a.w, sudah tentu banyak lagi akhlak mulia baginda .Dengan sikap baginda , Islam dapat disebarkan ke seluruh dunia .

Jika umat Islam bersikap sedemikian , sy amat pasti tiada lagi persoalan peperangan , umpat mengumpat , pergaduhan , pemberontakan akan timbul .

Sesungguhnya kita telah terdidik dengan nilai2 sedemikian sewaktu masih kecil , sewaktu kita dikelilingi adik2 *terkenang perangai masa kecik , nak nangis*

Disaat kedewasaan mula mengambil tempat ini , haruslah kita bijak memilih kawan .Berkawan dgn orang y tidak solat , kita akan hanyut . Berkawan dgn org y gemar membaca al-Quran , kita akan turut serta .

Mudah bukan ? Sy juga mengharap sokongan abah , mama , keluarga dan sahabat2 . Kadang2 tu dah cuti duk rumah tu , liat je bangun subuh , saje nak tunggu mama kejutkan . Sangat rindu saat tu . Duk rumah sewa ni , Alhamdulillah , dgr je alarm mmg terus bangun .

Suka bunyi alarm fon sy , Doa Taubat , from Madrasah al-Junied al-Islamiah . amat menenangkan hati y sering gundah gulana ini .

No comments:

Post a Comment